budowa jachtuFAQ

budowa jachtów

Jachty dzielimy na jachty żaglowe i motorowe. Jachty żaglowe dzielimy na 2 podstawowe grupy Każdy jacht żaglowy ma inne wlasciwosci nautyczne tzn. jest projektowany pod przeznaczenie, inne parametry dla malych lekkich jachtow inne dla poteznych kabinowek.

właściwosci nautyczne jachtu - najprosciej to charakter kadluba i ozaglowania czyli wlasciwoscia nautyczna mozemy nazwac zachowanie jachtu w zegludze pod wiatr, tendencje do ostrzenia , stabilnosc początkową w czasie postoju jachtu oraz stabilnosc koncowa w czasie przechylu. Mamy tutaj równiez takie pojecia jak jacht sam ostrzy, sam staje, sam wchodzi do kąta martwego.

Każdy jacht żaglowy opróćz innych wlasciwosci nautycznych ma również inne przeznaczenie tzn. jest projektowany ze względu na akwen na jakim będzie użytkowany itp.

Jachty budowane są według określonych norm i muszą spełniać parametry dzielności.

A - oceaniczna - jednostki zaprojektowane do dalekich rejsów, w warunkach wiatru silniejszego niż 8°B (stopni w skali Beauforta) i przy fali o wysokości znaczącej przekraczającej 4 m; jednostki te są w znacznym stopniu samowystarczalne

B - pełnomorska - jednostki zaprojektowane do rejsów pełnomorskich, w warunkach wiatru o sile do 8°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 4 m włącznie

C - przybrzeżna - jednostki zaprojektowane do rejsów po wodach przybrzeżnych, dużych zatokach, zalewach, jeziorach i rzekach, w warunkach wiatru o sile do 6°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 2 m włącznie

D - na wody osłonięte - jednostki zaprojektowane do rejsów na małych jeziorach, rzekach i kanałach, w warunkach wiatru o sile do 4°B włącznie i przy fali o wysokości znaczącej do 0,5 m włącznie.

otwartopokładowe - lekkie i zwinne jachty używane najczęściej w regatach, krótkich rejsach i szkoleniach. Zrezygnowano tutaj z kabiny mieszkalnej, aby powiększyć pokład i odchudzić konstrukcję, co skutkuje większą prędkością jachtu i czystą frajdą żeglowania w przechyłach.

kabinowe - jachty zaprojektowane głównie do uprawiania turystyki i rekreacji. Jachty kabinowe charakteryzują się większą stabilnością i minimalnym ryzykiem wywrotki. Projektanci coraz częściej stawiają na komfort podróżowania załogi. Oczywiście żeglując takimi jachtami też może być fajnie.

stateczność jachtu

Rozróżniamy 3 główne rodzaje balastu jachtowego. Balast to przeciwwaga (zamontowana pod dnem jachtu lub w dnie) działająca przeciwnie do siły powstającej na żaglach, chcącej przewrócić jacht. Balast pozwala też utrzymywać kurs jachtu, zapobiegając dryfowi czyli znoszeniu jachtu.

1.Mieczowy - najpopularniejsze rozwiązanie stosowane na jeziorach ze względu na nieoznakowane mielizny, płytkie porty oraz możliwość łatwiejszego transportu i przechowywania.

Uchylny - głównie do jachtów turystycznych. zalety, w czasie wplywania na nieoznakowana mielizne sam sie chowa. zajmuje mniej miejsca pod pokladem niz miecz szybrowy,

Szybrowy - stosowany w wiekszości jachtow regatowych wady - zajmuje sporo miejsca pod pokładem, w przypadku wpłynięcia na mielizne nie chowa się, w skrajnych przypadkach może dojść do złamania miecza. zalety - większa stabilność płetwy, lepsze prowadzenie, możliwość dodawania dodatkowego obciążenia. możliwość schowania miecza co rownież ułatwia transport i przechowywanie.

2.Balastowo mieczowy - rozwiązanie zwiększające stateczność początkową i końcowa. dodatkowo obciążone jest tutaj dno jachtu dla zwiększenia stateczności. Tutaj również możemy zastosować albo miecz uchylny lub szybrowy. minusem tego rozwiązania jest większe zanurzenie jachtu po podniesieniu miecza.

3.Balastowy - stosowany na jachtach morskich, przede wszystkim ze względu na mniejsze szanse na wpadniecie na mielizne poprzez stosowanie gps. Możliwość dowolnej zabudowy wnętrza. Większość jednostek posiada kategorie A.

Sterowanie jachtem

Rozróżniamy 2 typy układów sterowania jachtu.

Rumplowy - stosowany na jachtach do ok 9 metrów długości kadłuba, i jachtach regatowych, bardzo dokladne sterowanie, mała awaryjność.

Z kołem sterowym - stosowany na większych jachtach i na jachtach morskich. ułatwia prowadzenia dużego jachtu poprzez system hydraulicznego sterowania, nie wymaga duzej sily od sternika.

Do prawidłowego działania płetwy i utrzymywania jej w pionie służą knagi rowkowe.

Maszt, żagle

maszt - pionowy element najczęściej aluminiowy na który wciągany jest żagiel główny (grot)

top masztu - szczyt masztu

stenga - najwyższa część masztu powyżej salingów

salingi - rozpórki usztywniające maszt, przez salingi przechodzą wanty salingowe.

kolumna - część masztu biegnąca od kadłuba do salingów.

wanty - metalowe linki służace do podtrzymania masztu w plaszczyznie prostopadlej do osi jachtu.

wanta kolumnowa - krotsza linka usztywniajaca maszt od burty do polowy jego dlugosci.

wanta salingowa - dluższa wanta biegnąca od od burty jachtu do najwyższej jego części (stengi)

wanty są mocowane śrubami rzymskimi do podwiezi burtowych

sztag - metalowa lina lub rura biegnąca od dziobu jachtu do stengi wzdluż osi jachtu

sztagownik - metalowy element na dziobie jachtu do którego mocujemy sztag.

achtersztag - metalowa lina biegnąca od topu masztu do rufy (tyłu) jachtu. zapobiega przewróceniu się masztu do przodu. sigma jej nie posiada.

pięta masztu - dolny koniec masztu, z elementami umożliwiający montaż do kadłuba

w większych jachtach możemy spotkać dodatkowy węższy saling, jest to jumpsaling.

fały - liny służące do podnoszenia żagli, miecza, płetwy sterowej, ogólnie każda lina na jachcie która coś podnosi nosi nazwę fal + funkcja np. fal grota, fał miecza itp.

Żagle - ożaglowanie slup bermudzki, czyli jacht posiadający jeden maszt i dwa żagle.

Żagiel przedni (fok) - zamontowany do sztagu, i sterowany za pomocą sztoów, lewego lub prawego. Fok może być montowany do sztagu za pomocą raks lub karabińczyków i może być zwijany za pomocą rolera foka.

Żagiel główny (grot) - większy żagiel stawiany na maszcie za pomocą fału grota, brzeg żagla może być połączony z masztem za pomocą pełzaczy lub likliny. Do dolnego brzegu żagla zamontowany jest bom napinający żagiel. Do sterowania położeniem żagla jest szot grota, czyli talia grota.

 

Elementy jachtu

Pawęż - rodzaj zakończenia rufy, otwarta, zamknięta, skośna itd

Jaskółka - otwarty schowek pod półpokładem

Bakista - zamykany schowek do przechowywania różnych rzeczy

Kokpit - miejsce na pokładzie, w którym przebywa załoga

Kambuz - miejsce pracy kuka - kuchnia na jachcie

Kingston - ubikacja na jachcie

Kluza - okucie przez które przechodzi lina kotwiczna lub cuma

Kipa - okucie służące do prowadzenia szotów

Kausza - okucie wprawiane w oko liny, zapobiegające jej przecieraniu, używane np. przy fale grota

Szekla - służy do łączenia lin elementów osprzętu, olinowania i innych elementów kadłub ze sobą