budowa motorowodna 2022FAQ

PODZIAŁ JACHTÓW MOTOROWODNYCH

Jachtem motorowodnym nazywamy jednostkę pływającą, której głównym napędem jest silnik. Jachty motorowodne możemy podzielić według licznych kryteriów:

 

Podział ze względu na klasy projektowe:
Klasa A (oceaniczna)
Klasa B (pełnomorska)
Klasa C (przybrzeżna)
Klasa D (śródlądowa)

 

Podział ze względu na sposób utrzymania się na wodzie:

jachty wypornościowe

jachty ślizgowe

Podział ze względu na zabudowę pokładu:

jachty kabinowe

jachty otwartopokładowe

Podział ze względu na rodzaj pędnika:

napęd śrubowy

napęd strugowodny

 

Podział ze względu na rodzaj materiału:

Drewniane
Metalowe
Laminatowe (kompozytowe)
Gumowe

 

Prócz sztywnych konstrukcji kadłuba występują konstrukcje hybrydowe
(RIB - rigid infatable boat „sztywna nadmuchiwana łódź”) stanowiąca połączenie konstrukcji sztywnej i elastycznej. Pływaki wypełnione są najczęściej powietrzem lub pianką. 

Właściwości RIB-ów:
Duża stabilność (odporność na przechyły i zafalowanie) dzięki sztywnemu dnu w kształcie litery „V”
Duża zwrotność
Możliwość zamontowania na pokładzie kabiny
Wielokomorowa konstrukcja (zwiększająca bezpieczeństwo w razie przebicia)
Łatwe wodowanie
Przeważenie na lekkich przyczepach

PODSTAWOWE ELEMENTY BUDOWY JACHTÓW MOTOROWODNYCH

 

 

 

1 - dziób; 2 - rufa (pawęż); 3 - pokład dziobowy; 4 - śródokręcie; 5 - burta; 6 - kokpit; 7 -
nadbudówka (kabina); 8 - sterówka; 9 - okno (iluminator); 10 - kosz dziobowy;
11 - handreling; 12 - listwa odbojowa (odbojnica)

 

RODZAJE DNA KADŁUBA

 

1. Wypornościowa

2. Ślizgowa

3. Ślizgowa typu „V”

4. Ślizgowa typu „Cathedral”

5. Ślizgowa saniowa